Bied flexibiliteit
Flexibele werktijden zijn niet meer weg te denken en geven werknemers binnen een tijdskader volop vrijheid om de werkuren te bepalen. In het kader van flexibiliteit is het tevens mogelijk om werknemers de gelegenheid te bieden om thuis te werken. Het is uiteraard wel belangrijk om goede afspraken te maken, zoals met betrekking tot de bereikbaarheid net als over het aantal dagen thuiswerken en op kantoor.
Verlof op basis van persoonlijke behoefte
Er bestaat natuurlijk recht op standaard verlof, zoals het recht op vakantiedagen, maar het is ook mogelijk om extra verlof beschikbaar te stellen. Bij extra verlof is deze op de behoefte van de werknemers af te stemmen. Zo kan een werknemer bijvoorbeeld extra ouderschapsverlof opnemen of met verlof gaan in het kader van mantelzorg. Zijn werknemers lang in dienst dan valt ook te overwegen om een sabbatical beschikbaar te stellen.
Stimuleer een gezonde levensstijl
Secundaire arbeidsvoorwaarden zijn voor werknemers positief, maar je hebt er als bedrijf ook wat aan. Bijvoorbeeld als je als werkgever een gezonde levensstijl stimuleert. Dat kan op allerlei manieren, zoals voorzien in sportfaciliteiten op het werk of het aanbieden van een abonnement op een sportschool. Gezonde werknemers vallen minder vaak uit door ziekte een dat is positief voor je bedrijfsvoering. Zijn er nog werknemers die roken? Bied hen dan de mogelijkheid om een cursus stoppen met roken te volgen.
Bevorder maatschappelijke participatie
Bedrijven hebben steeds vaker een visie waar ook een maatschappelijke missie onderdeel van uitmaakt. Als je als bedrijf daar concreet mee aan de slag wilt, is het onder meer een optie om werknemers de gelegenheid te bieden vrijwilligerswerk te verrichten onder werktijd. Het kan dan bijvoorbeeld gaan om een paar dagen per jaar. Op deze manier leveren je werknemers vanuit je bedrijf een bijdrage aan de maatschappij.
Denk out of the box
Er zijn bedrijven die gaan nog een stapje verder met betrekking tot de secundaire arbeidsvoorwaarden. Zo zijn er bedrijven die werknemers zelf laten bepalen wanneer en hoelang met vakantie te gaan. Op deze manier leg je de verantwoordelijkheid voor het op vakantie gaan bij het personeel. Er zijn ook bedrijven die op een andere manier out of the box denken en bijvoorbeeld wekelijks op de werkplek een massage aanbieden. Of die vouchers beschikbaar stellen, waarmee een of meerdere keren per jaar een baaldag is op te nemen. Een ander inspirerend voorbeeld is een vakantiehuis beschikbaar stellen, waar werknemers om de beurt gratis gebruik van kunnen maken. Ook zijn er bedrijven die al het personeel jaarlijks meenemen op een vakantietrip naar het buitenland. Dat is ook nog eens goed voor het bevorderen van de teamspirit.
Dit artikel is gesponsord door Nationale-Nederlanden.