1. Het laatste HR-nieuws

  2. Actueel & juridisch gecheckt

  3. Direct antwoord op je vraag

Hoe je ook in deze tijd aan jezelf kunt werken

Managers, werknemers, zelfstandigen - veel mensen zitten vanaf half maart thuis. Sommigen omdat de werkgever het thuiswerken verplicht heeft gesteld, anderen omdat er überhaupt geen werk meer is. Maar er ligt een mogelijkheid om je tijd toch goed te besteden, met de Learn Together Academy van Studytube.

Hoe je ook in deze tijd aan jezelf kunt werken
Homam Karimi: “Het leerplatform is zo ingericht dat je als werkgever gemakkelijk kunt bepalen wie wat leert.”

Half maart 2020. Het management van Studytube zit in overleg. In het hele land worden werkgevers en werknemers plotseling geconfronteerd met een lockdown en bij Studytube vragen ze zich af hoe ze die mensen door de crisis heen kunnen helpen. Hoe kunnen ze ervoor zorgen dat werkend Nederland hier sterker uitkomt? Het antwoord: een nieuw initiatief, Learn Together Academy. Iedereen krijgt toegang tot de trainingen van de online bibliotheek. Gratis.

Voor een goed begrip, die online bibliotheek vormt slechts een deel van Studytubes aanbod. “Wij bieden een compleet leerplatform”, zegt Homam Karimi, CEO van Studytube. “Dat geeft toegang tot meer dan vijftigduizend verschillende leerinterventies. Variërend van microlearnings tot klassikale trainingen bij één van de duizend aangesloten opleiders. Het is zo ingericht dat je als werkgever gemakkelijk kunt bepalen wie wat leert. En omdat het volledig digitaal is, word je niet geconfronteerd met administratieve processen. Het platform is intuïtief en nodigt medewerkers uit om op ontdekking te gaan, naar verschillende leervormen, om samen te werken en elkaar te inspireren. Kortom, alles voor de ontwikkeling onder één dak.”

Logisch dat de werkgever zijn mensen aanmoedigde om hun tijd nuttig te besteden”

Succes

Een onderdeel van deze dienstverlening – de online bibliotheek met trainingen – is nu dus gratis beschikbaar voor iedereen. En volgens Karimi is dit initiatief buitengewoon succesvol. “Weet je hoeveel mensen er tot nu toe gebruik van hebben gemaakt? Al meer dan dertigduizend. Die mensen komen uit meer dan duizend verschillende organisaties. Ook zien we dat er bij een groot aantal organisaties minimaal vijf medewerkers deelnemen. En in de top 10 bedrijven zien we zo’n honderd medewerkers per bedrijf, zoals gemeente Rotterdam en verzekeringsmaatschappij Ennia. Per dag wordt er zo’n honderdduizend minuten gestudeerd. Dat is meer dan een arbeidsjaar.”

En die deelnemers werken vaak in allerlei branches. “Wij richten ons vooral op bouwbedrijven, uitzendbureaus, de productie-industrie, zakelijke dienstverleners en overheidsinstellingen”, zegt Karimi. “Maar nu zien wij ook belangstelling van bijvoorbeeld een Nationale Opera & Ballet. Die zouden wij zelf niet zo gauw benaderen, maar blijkbaar is de behoefte daar toch heel groot.”

Tijd nuttig besteden

Karimi kan zich wel voorstellen waarom. “Voor zo’n culturele instelling gold hetzelfde als voor kinderdagverblijven: werknemers hoefden daar niet thuis te werken, het hele werk lag stil. Logisch dus dat de werkgever zijn mensen aanmoedigde om hun tijd nuttig te besteden. Ik kan me zomaar voorstellen dat een medewerker van dit initiatief heeft gehoord, een mailtje stuurde aan zijn manager, en dat HR vervolgens alle medewerkers informeerde. Dat zie je ook terug als je kijkt naar de aantallen deelnemers. Bij de Nationale Opera & Ballet volgen 73 mensen onze trainingen en bij een keten van kinderdagverblijven in Noord-Holland ligt dat aantal zelfs op 142.”

Ervaringen van een gebruiker

“Een superinitiatief”, zegt Yvonne van der Wielen, projectmanager en adviseur lean bij financieel dienstverlener Bovemij. “Ze waren er ook lekker snel mee, al in de tweede week van de lockdown. Voor mij was dat erg plezierig, want ik was een van die hoestende Brabanders die gelijk al thuis zat. Bovendien worden we bij Bovemij gestimuleerd om ons te blijven ontwikkelen. Studytube draagt daar zeker aan bij.”

De online bibliotheek helpt haar niet alleen bij haar ontwikkeling, maar zorgt ook voor de nodige ontspanning. “In een normale situatie heb ik mijn autoritjes van mijn huis naar mijn bedrijf en terug. Die kan ik gebruiken om het werk van me af te zetten. Maar als ik thuis werk, slinger ik ‘s ochtends gelijk mijn laptop aan, en voordat ik het weet, ben ik 10 uur verder. Die online trainingen zorgen voor een moment voor mezelf. Dat is heel ontspannend, juist omdat je je helemaal focust. En ook door die afwisseling van films, tekst en korte oefeningen.”

Mede daardoor heeft Van der Wielen al flink wat trainingen afgerond. “Dankzij de cursus Analyseren met Excel beschik ik nu over meer handigheden. Een snelle manier om draaitabellen te maken bijvoorbeeld, met analyses en een vertaling naar de praktijk. Mijn favoriete training? Dat is Agile/Scrum Foundation. Die kan ik dan ook gebruiken bij mijn dagelijks werk.”

Sommige trainingen spelen in op de huidige situatie, andere – zoals Excel – staan daar los van”

Branche-overstijgend

Een andere interessante uitkomst: onafhankelijk van de branche zijn mensen geïnteresseerd in soft-skilltrainingen. “De best scorende cursussen trekken zo’n drieduizend deelnemers”, zegt Karimi. “Daarbij zie je een grote variëteit: van Excel 365 tot Persoonlijk leiderschap en zelfcoaching, en van Lean management tot Thuiswerken, hoe hou je het effectief, leuk én gezond? Sommige trainingen spelen dus in op de huidige situatie, andere – zoals Excel – staan daar los van. Maar de algemene rode lijn is dat ze interessant zijn voor medewerkers in ieder bedrijf en iedere sector.”

Hoe gaat het de komende tijd verder? Volgens Karimi is het nog niet helemaal zeker. “Wij lanceerden dit idee half maart, en oorspronkelijk was het de bedoeling om deze actie te laten doorlopen tot eind april. Maar het enthousiasme was zo groot dat we die termijn hebben uitgerekt tot eind juni. Nee, dan hoeven deelnemers zich niet af te melden of uit te schrijven; de actie zal gewoon stoppen. Althans… dat is het plan nu. Het is best mogelijk dat we de deelnemers voor die tijd benaderen. Bijvoorbeeld: zou je het op prijs stellen als je tegen een X-bedrag toegang bleef houden? Maar dat zijn ideeën waar we op dit moment nog over nadenken.”

Dit artikel is gesponsord door Studytube. In de Learn Together Academy vindt u meer dan 1.200 korte en langere trainingen op uiteenlopende gebieden. 

Meer medewerkers naar kantoor: verleiden, verplichten of allebei? 

Meer medewerkers naar kantoor: verleiden, verplichten of allebei?

Het beleid rond hybride werken behoeft aanpassing. De verdeling van werktijd op kantoor en thuis vraagt om een betere balans tussen het individuele belang van de medewerker en het collectieve belang van het team en de organisatie. Er is behoefte aan meer samenwerking en verbinding (belonging). 

Het Open Netwerk: al tien jaar aan de wieg van HR-innovatie 

Het Open Netwerk: al tien jaar aan de wieg van HR-innovatie

Het HR-netwerk Open van Centraal Beheer bestaat inmiddels tien jaar en heeft de afgelopen jaren al geleid tot diverse innovatieve oplossingen voor actuele uitdagingen. Open wil HR in staat stellen wetenschappelijke en praktijkkennis te vergaren en te delen. Managing consultants Noor Kok en Tom van Disseldorp leggen uit hoe en doen een oproep: "We maken graag kennis met inspirerende HR-verantwoordelijken."  

Verzuimverzekering kiezen? De aandachtspunten voor HR

Verzuimverzekering kiezen? De aandachtspunten voor HR

Een nieuwe verzuimverzekering kiezen is voor HR vaak geen eenvoudige klus. Het aanbod is immers groot. Zie jij door de bomen het bos niet meer? Hier moet HR op letten.

Vitaliteitsmanager van het Jaar Sam Henke (Stedin) in het midden, (v.l.n.r.) omringd door Diederik Gallas (Gezond in Bedrijf), Judith Pouw (St. Antoniusziekenhuis), Bonny de Vries (Transavia) en Rob Koelewijn (Zilveren Kruis).

Vitaliteitsmanager van het jaar: 'Hulp bij schulden scheelt tonnen...

Wanneer is de balans tussen leiderschap, cultuur en vitaliteit optimaal? Een kleine 200 vitaliteitsmanagers probeerden tijdens het jaarlijkse Wellbeing & Vitaliteitsevent een antwoord te vinden op die vraag. "Een vitale cultuur is de sleutel tot een gezondere organisatie", zegt Rob Koelewijn, manager Gezond Ondernemen van Zilveren Kruis.

Maurits Tofohr: "Genoeg redenen voor HR om de keuze voor een cateringpartner serieus aan te pakken."  (Foto: Diederik van der Laan / Dutch Photo Agency)

Werken aan vitaliteit? 'HR, neem de catering eens onder de loep'

Een lekker en gezond aanbod van eten en drinken staat hoog op de wensenlijst van medewerkers die bij een nieuwe werkgever aan de slag gaan. Traditionele cateraars spelen daar nog onvoldoende op in, vindt Maurits Tofohr, die daarom Join Program opzette. "Als je mensen wilt die vitaal en gezond blijven zodat ze langer kunnen doorwerken, moet je aanpassingen doen aan je catering."

ESG-ambities realiseren: dit kan HR doen

ESG-ambities realiseren: dit kan HR doen

Steeds meer bedrijven en organisaties hebben een duurzaamheidsstrategie. Daarbinnen staat huisvesting hoog op de prioriteitenlijst. Het is echter de vraag of die ESG-ambities haalbaar zijn in de krappe kantorenmarkt. Terwijl ze wel mede bepalend zijn voor de aantrekkingskracht op jong talent. "Een integrale ESG-blik, inclusief die van HR, is cruciaal."

Mantelzorgers: een groeiende uitdaging voor HR

Mantelzorgers: een groeiende uitdaging voor HR

Werkgevers hebben vaak geen weet van de impact die mantelzorg heeft op medewerkers en de organisatie. Fello biedt hierin ondersteuning en ontzorgt de mantelzorger én de werkgever. "Met de mantelzorgscan brengen we in kaart hoe groot de mantelzorgdruk in de organisatie is en welke impact die heeft."

Meer flexibiliteit voor werkgever bij re-integratie?

Meer flexibiliteit voor werkgever bij re-integratie?

Het concept-wetsvoorstel 'Wijziging re-integratieverplichtingen in het tweede ziektejaar van werknemers bij kleine en middelgrote werkgevers' moet kleine en middelgrote werkgevers meer 'wendbaar maken bij hun re-integratie-inspanningen'. Wat houdt dit in en wat wordt het vervolg?

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.